2.IX.2012 w irlandzkim Galway
2.IX.2012 w irlandzkim Galway
7 lat akcji Przypomnijmy o Rotmistrzu 7 lat akcji Przypomnijmy o Rotmistrzu
602
BLOG

Akcja „Przypomnijmy o Rotmistrzu” z perspektywy irlandzkiej

7 lat akcji Przypomnijmy o Rotmistrzu 7 lat akcji Przypomnijmy o Rotmistrzu Społeczeństwo Obserwuj notkę 24

W styczniu 2015 r. mija 7 lat od zainicjowania przez Fundację Paradis Judaeorum akcji społecznej „Przypomnijmy o Rotmistrzu” („Let's Reminisce About Witold Pilecki”). Trzy zasadnicze cele, o których realizację zabiegają od stycznia 2008 r. wolontariusze tej inicjatywy to: 1) upowszechnienie „Raportu Witolda” z 1945 r., 2) lobbing na rzecz superprodukcji filmowej opowiadającej losy Ochotnika do Auschwitz, 3) ustanowienie 25 maja Europejskim Dniem Bohaterów Walki z Totalitaryzmem. Z okazji siedmiolecia akcji, jej uczestnicy pokusili się o jej podsumowanie z różnych perspektyw.Oto głos Roberta Pierzyńskiego.

O akcjispołecznej „Przypomnijmy o Rotmistrzu” („Let's Reminisce About Witold Pilecki”) dowiedziałem się w 2009 roku za pośrednictwem stowarzyszenia Poland Street z Londynu. To od nich dowiedziałem sie o akcji zapoczątkowanej przez Michała Tyrpę. Skontaktowałem sie z Michałem i postanowiłem przyłączyć się do akcji. Na początku przygotowałem film informujący o postaci Witolda Pileckiego oraz zawierający informacje o możliwości podpisania petycji w internecie. Film umieściłem na swoim kanale You Tube. Następnie wraz z przyjaciółmi zrobiliśmy akcję plakatową. Informacje o rotmistrzu i o akcji umieściliśmy na plakatach, a plakaty powiesiliśmy w Polskich sklepach. Jednocześnie nagrywaliśmy to wydarzenie i przeprowadziliśmy kilka wywiadów z ludźmi pytając czy znają postać rotmistrza. Nikt nie znał! Materiał filmowy po tej akcji umieściliśmy w internecie , a ja zacząłem sobie uświadamiać, że to za mało. Potrzebne było coś na większą skalę.

Dzięki maratończykowi, człowiekowi, który obiegł całą Irlandię i działającego dla Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko” Tomkowi Manikowskiemu oraz wielu innym wspaniałym ludziom udało nam się przeprowadzić coroczne trzy biegi „Przypomnijmy o Rotmistrzu” w Republice Irlandii. Każdego roku znalazł się ktoś nowy do pomocy, a inni się wykruszali. Jednak póki co biegi odbywają się każdego roku. Pierwsze dwa odbyły się w 2011 i 2012 roku w Galway, a trzeci w 2013 roku w Balinrobe. Podczas biegu zbieramy podpisy pod petycją jak również promujemy w/w książkę „Ochotnik” Marco Patricellego. Zawsze rejestrujemy wydarzenia i umieszczamy następnie filmy na you tube. Chcę kontynuować biegi na terenie Irlandii ale obecnie mój stan zdrowia stawia organizację biegów pod znakiem zapytania.

Do Irlandii przyjechałem 9 lat temu z Piotrkowa Trybunalskiego. Na początku jak wszyscy goniłem za pieniądzem i łapałem się każdej pracy. Po 3 latach pobytu w Irlandii narodziły się nowe pasje. Na początku było to filmowanie, które przerodziło się w projekt telewizji internetowej Galway Reporter Tv (obecnie projekt zamknięty). Ale największą pasją, a właściwie moim obywatelskim obowiązkiem jest realizacja celów akcji społecznej „Przypomnijmy o Rotmistrzu”(„Let's Reminisce About Witold Pilecki”). Naszą działalność w Irlandii starałem się pokazać w tym filmie pt: „Wolontariusze”



Przez te lata najbardziej zdumiały i zabolały mnie ataki w internecie w stosunku do mnie i naszej akcji, cisza medialna w Polsce dotycząca naszej działalności. I jeszcze jedna sprawa. Nie oczekiwałem podziękowań ani wyrazów wdzięczności ale myślałem, że robiąc tyle dobrego dla pamięci o Rotmistrzu robię coś dobrego i dużego dla Jego rodziny a zostaliśmy za to potraktowani jak wrogowie. Nie zasłużyliśmy na to. Mamy prawo do szacunku jako wolontariusze za to co robimy.

Jestem dumny, że jako Pełnomocnik Fundacji Paradis Judaeorumds.akcji społecznej „Przypomnijmy o Rotmistrzu” w Republice Irlandii mogę realizować cele akcji i współpracować zewspaniałymi ludźmi jakimi są wolontariusze naszej akcji na świecie i w Irlandii.

Przypomnijmy o Rotmistrzu! Trzeba dać świadectwo..

Robert Pierzyński – video-operator, tata dwojga wolontariuszy, pełnomocnik Fundacji Paradis Judaeorum ds. akcji społecznej „Przypomnijmy o Rotmistrzu” („Let's Reminisce About Witold Pilecki”) w Republice Irlandii. Mieszka w Galway

Polecamy:

Stronę informacyjną: www.galwaytv.net

Wywiad z Robertem Pierzyńskim opublikowany w londyńskim „Dzienniku Polskim” 7 maja 2011 r.: „Biegiem czcząc pamięć rotmistrza”.

Materiał wyemitowany przez TVP Polonia 22 czerwca 2013 r. (między minutą 6.50 a 8.30) w programie „Polacy tu i tam”.

Artykuł pomieszczony w londyńskim magazynie „Goniec Polski” 18 kwietnia 2014 r.: „Na ochotnika do Auschwitz”.

Zob. także:

Ewa Wolska: Akcja „Przypomnijmy o Rotmistrzu” z perspektywy stołecznej
 

Główna facebookowa strona akcji społecznej „Przypomnijmy o Rotmistrzu” („Let's Reminisce About Witold Pilecki”):

https://www.facebook.com/pages/Przypomnijmy-o-Rotmistrzu-Lets-Reminisce-About-Witold-Pilecki/300842628258

https://www.facebook.com/pages/Przypomnijmy-o-Rotmistrzu-Lets-Reminisce-About-Witold-Pilecki/300842628258

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo